През 1945 г. една рядка и любопитна на вид кола с името Beatle (“бръмбар” от англ. ез.) е докарана от полуразрушената след бомбардировки фабрика на Volkswagen от Германия в Англия. Тук комисия от водещи британски специалисти в бранша се събират да разучат малкия аеродинамичен модел и се обединяват около мнението, че “тази кола ще бъде крайно неатрактивна за средностатистическия потребител, тъй като е грозна и шумна”.
Времето обаче показва, че тази първоначална преценка е точно толкова погрешна, колкото и на звукозаписния лейбъл Decca, който през 1962 г. заявява, че The Beatles нямат бъдеще в шоу-бизнеса. И както от тогава до днес британската банда е продала милиони копия от албумите си, така и автомобилът със същото име се превръща в най-продаваната кола за всички времена. Моделът, първоначално стилизиран от австрийския дизайнер Ъруин Коменда и с иновативната инженерна намеса на Ferdinand Porsche, претърпява доста модификации през годините, но разликите между първия и последния Beatle всъщност са съвсем малки.
Интересни при този автомобил са не само феноменалният му успех и високият брой продажби, но и ироничният факт, че идея на Адолф Хитлер се превръща в любим продукт на сърфистите в Калифорния, на колежаните и на свободолюбивите хипита.
Първоначалният замисъл е да разполага с малък салон, събиращ обикновеното германско семейство от петима души, и да развива 100 км/ч. Цената й се равнява на заплатата на средностатистическия немски работник за 31 седмици през 1936 г. На американския пазар Volkswagen Beatle е представен през 1959 г. с рекламното послание “Мисли в малки размери” (Think Small) и бързо се превръща в пазарен хит. Успехът му се дължи в голяма степен на високото му качество, съчетано с лесната поддръжка, надеждност и икономичност, както и нестандартен външен вид и стил.
comments (0)