ahmed-dogan
Метамофрозите на Доган май взеха да се изчерпват

С политическата смърт на “Атака”, си замина и широко разпространеното схващане, че Ахмед Доган и ДПС са креатура на турските служби и прокарват интересите на югоизточната ни съседка. След като стана ясно, че партията на Волен Сидеров през годините е служила като скачен съд на ДПС, остава въпросът, докога турското малцинство в България ще припознава партията като своя?

Противно на схващането, че Доган държи държавата в свои ръце и влиянието му е безгранично, днес неговата власт се крепи на две опори – тоталитарно-феодалния контрол над гласуващите в бедните райони с преобладаващо турско население и внушението, че ДПС е етническа партия, а нейните лидери са правоверни мюсюлмани.

След като доситеата на ДС бяха оповестени, обаче стана ясно, че Ахмед Доган нито е приемал исляма като особен фактор в своя живот, нито неговата партия е етническа в смисъл, че защитава интересите на турското малцинство. Впрочем, все неща, които ставаха ясни от тоталната неангажираност към проблемите на обикновените хора.  Т.е. гласоподавателите, благодарение на които той се изкачи на върха на държавата. От неговата папка в ДС става ясно, че

Доган е правил доноси срещу турци и мюсюлмани
за прояви на турски националиизъм в България.

Също така – той е следил дали някой е говорил на турски език или дали споделя, че в Турция се живее по-добре. Така например пише през 1984 г. Доган пише анализ, че през 2000-2001 г. българските турци ще бъдат асимилирани в социалистическото общество като български граждани.  Според бившия опозиционер на Доган Мендерес Кунгюн Доган не е практикуващ мюсюлманин, не влиза в джамия, а е атеист-марксист.

И в случая няма значение дали изповядва той марксизма, а че това е информация, която е изключително неудобна за електората на Доган, по простата причина, че в смесените райони е изключително важно политическите лидери да бъдат вярващи.

Според сайта desebg.com става дума за човек, който след промените е обвит в ореола на борец против насилственото преименуване на българските турци през 1985 г. и в същото време документите от досието му в архива на ДС разкриват, че като агент той е получавал редовна месечна издръжка от ДС в един дълъг период от време, включително и по време на “възродителния процес” през 1985 г. Тогава се е вживявал в аналитик на проблемите на българските етнически турци.

Красноречиви за лъжливата политика на ДПС в турските региони са думите на самия Реджеп Ердоган: “Ахмед Доган и ДПС не са и не могат да бъдат посредник в двустранните отношения между България и Турция. Мюсюлманската общност няма да приеме опитите за назначаване на лице, свързано с тоталитарния режим, като ръководител на мюсюлманското вероизповедание.”

Метаморфозите на Доган през годините на прехода са удивителни: от закана да забрани БКП/БСП през 1990 г., до превръщането на ДПС в незаменим политически фактор и партньор на БСП във властта. Последната му метаморфоза бе съпътствана с доста съмнително събитие – опитът за покушение срещу него на 19 януари 2013 година, когато той официално напусна поста лидер на партията. Днес той рядко се появява, но пък можем да го видим чрез неговия “наместник” в парламента Лютви Местан.

Има нещо положително в хаоса, обзел страната в последните месеци – лъсват строго пазените тайни на прехода. В същото време гласуващите под строй за ДПС намаляват прогресивно. На следващите избори можем да очакваме две неща – новата метаморфоза на Доган и нов политически субект в районите с преобладаващо турско население.

comments (0)

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>